Di kalangan guru, ada yang beranggapan penggunaan ICT dalam konteks di atas telah dipenuhi apabila muridnya menyediakan karangan dengan menggunakan pemproses perkataan. Penggunaan seperti ini tidak menyokong mana-mana falsafah pendidikan, sebaliknya komputer dan pemproses perkataan hanya digunakan seperti mesin taip sahaja. Bagaimanapun, apabila sekumpulan murid berbincang, mengedit dan mengolah kandungan dengan bantuan pemproses perkataan dan mempersembahkan hasil karangan ini, barulah boleh dikatakan ICT telah digunakan secara yang bermanfaat.
Situasi ini turut mengambarkan pengoperasian teori pembelajaran sosio-budaya (sosio-caltural learning) yang menyatakan budaya atau persekitaran sosial turut membantu pembelajaran - murid saling mempelajari dan membantu sesama mereka membangunkan kemahiran kognitif, metakognitif, bertutur (verbal) dan berkerjasama.
Latihan Dalam Perkhidmatan
Blog Archive
-
▼
2009
(19)
-
▼
March
(19)
- 1. Apa Maksud Penggunaan ICT Dalam p&p?
- 2. Apa Manfaat ICT Dalam Pembelajaran
- 3. Apa Syarat Untuk Memanfaat ICT Dalam p&p?
- 4. Bagaimana Menggunakan ICT Dalam p&p?
- 5. Apa Maksud ICT Untuk Pembelajaran Tutorial?
- 6. Bagaimana ICT Digunakan Untuk Pembelajaran Tuto...
- 7. Apa Situasi Yang Sesuai Untuk Guna Pendekatan T...
- 8. Apa Maksud ICT Untuk Pembelajaran Penerokaan?
- 9. Bagaimana ICT Diguna Untuk Pembelajaran Penerok...
- 10. Apa Situasi Yang Sesuai Untuk Guna Pendekatan ...
- 11. Apa Kelebihan Mengguna ICT Untuk Pembelajaran ...
- 12. Apa Maksud ICT Sebagai Alat Aplikasi?
- 13. Bagaimana Guna ICT Sebagai Alat Aplikasi?
- 14. Apa Kelebihan Menggunakan ICT Sebagai Alat Apl...
- 15. Apa Maksud ICT Sebagai Pemudah Komunikasi?
- 16. Bagaimana Guna ICT Sebagai Alat Komunikasi Dal...
- 17. Apa Kelebihan Guna ICT Sebagai Alat Pemudah Ko...
- 18. Penilaian Kendiri
- Pautan Ke Blog Lain
-
▼
March
(19)
2:57 PM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment